Színtézis

független színházi portál

Monodráma harcokról és tehetetlenségről

November 10-én, az I. világháború végének 100. évfordulóján mutatja be a Terminál Workhouse „J háborúja” című előadását a TRIP színpadán. A színdarab a háborúk elképzelhetetlen borzalmait állítja párba a hatalom és a mindenkori kisember örökké egyenlőtlen küzdelmeivel, miközben górcső alá veszi mindennapi harcainkat és a kommunikáció fénykorában bekövetkezett teljes kommunikációképtelenséget. A Dalton Trumbo világsikerű, Johnny háborúja című regénye, és az abból született monodráma nyomán készült új előadást Dancsecs Ildikó és Dömötör Tamás átiratában láthatja a közönség, Molnár Gusztávval a főszerepben.

Száz éve, 1918. november 11-én ért véget az első világháború. Ennek alkalmából a Terminal Workhouse különleges monodrámát mutat be a TRIP színpadán: Dalton Trumbo, többszörös Oscar-díjas hollywood-i forgatókönyvíró Johnny háborúja c. pacifista regényét dolgozzák fel mai köntösbe csavarva. Azonban a szörnyűségekre való visszaemlékezés a dokumentarista feldolgozásmód helyett frissen, a társadalom elé görbe tükröt tartó szövegben vizsgálja a mindenkori kisember hatalommal szembeni tehetetlenségét és annak totálisan esélytelen, mindennapos küzdelmeit.

Az eredeti műben a háború értelmetlenségének demonstrálására a legdrasztikusabb szócsövet találja meg a szerző: egy fizikálisan teljes mértékben megsemmisült (vak, süket, néma, végtagjait elvesztett), cselekvés- és kommunikációképtelen fiatal katonát. A Molnár Gusztáv alakításában megjelenő „J” ennél tágabb dimenziókat nyit meg – ő a szenvelgés helyett a ma talán legjobban célt érő szatirikus humor eszközével mesél, méghozzá a 21. századi ember tapasztalataival és annak nyelvén. Ezeken keresztül maradhat aktuális a száz évvel ezelőtti, örökérvényű kulcskérdéseket boncolgató történet.

grafika_j_haboruja_terminalworkhouse.jpg

„A reggeli kávénál azt olvassuk, hogy Vietnamban már 40.000 amerikai esett el. Hányinger helyett a pirítós felé nyúlunk. Egy kis matematika: 40.000 halott fiatalember = 3.000 tonna hús és csont, 56.000 kg szürkeállomány, 50.000 gallon vér, 1.840.000 le nem élt életév, 100.000 meg nem született gyermek. Felsikoltunk éjszaka, ha mindez előjön álmunkban? Nem. Nem álmodunk erről, mert nem gondolunk rá. Nem gondolunk rá, mert nem is érdekel. Ha már a halottak semmit sem jelentenek számunkra, mi a helyzet a 300.000 sebesültünkkel? Tudja valaki, hol vannak? Mit éreznek? Hányan vegetálnak öntudatlanul valami kicsi, sötét, elzárt szoba mélyén?”

Dalton Trumbo regényéből és az abból született monodrámából Dancsecs Ildikó és Dömötör Tamás készített friss feldolgozást. A hatalom és a kisember viszonyához itt nem egy első világháborús amerikai baka, hanem egy sokkal általánosabb mai ember szolgáltatja a szócsövet – ő lehet akár egy Irakban elesett katona, a terrorizmus áldozata, egy stand-up komikus, egy hétköznapi ember, de akár Johnny is: vagyis J. A monodráma ősbemutatója J háborúja címmel 2018. november 10-én, a Terminál Workhouse produkciójaként kerül a TRIP színpadára, Molnár Gusztávval a főszerepben.

A bejegyzés trackback címe:

https://szintezisonline.blog.hu/api/trackback/id/tr8414322655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess minket Facebook-on is!

Címkék

Alföldi Róbert (2) Ascher Tamás (2) Átrium (2) Bánfalvi Eszter (1) Bányai Kelemen Barna (1) blog (11) Bodó Viktor (1) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Csákányi Eszter (2) Czajlik József (2) Danis Lídia (1) Dollár Papa Gyermekei (1) Elek Ferenc (1) Esterházy Péter (1) Fekete Ernő (2) FÉM (1) FÉM Színház (1) Fesztiválzenekar (1) Fodor Tamás (1) Forte (1) Für Anikó (1) Hegedűs a háztetőn (1) Hegymegi Máté (1) Herczog Noémi (1) Hevér Gábor (1) Homonnai Katalin (1) interjú (12) Jászai Mari Színház (1) k2 (1) Kárpáti Péter (1) Katona József Színház (5) klasszik (18) konfliktuskezelés (1) Kricsfalusi Beatrix (2) kritika (43) Kurta Niké (1) Lovas Dániel (1) Mácsai Pál (1) Makranczi Zalán (1) Maladype (1) Mészáros Blanka (1) Molnár Piroska (1) Mozsár Műhely (1) Mucsi Zoltán (1) Művészetek Palotája (4) MU Színház (1) My Land (1) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (1) Nemzeti Színház (1) Nyakó Júlia (1) Olasz Renátó (2) opera (4) Örkény Színház (2) Orlai Produkciós Iroda (2) Pallagi Melitta (1) PanoDráma (1) Polgár Csaba (1) Radnóti Színház (1) Recirquel (1) Rózsavölgyi Szalon (1) Rujder Vivien (1) Sipos György (1) Spilák Lajos (1) Stereo Akt (2) Stohl András (1) Stúdió K (6) szabadegyetem (2) Szamosi Zsófia (1) színház (1) Szkéné (5) Szkéné Színház (4) tánc (1) Tenki Réka (1) Trafó (1) Trokán Nóra (1) Tünet Együttes (1) Udvaros Dorottya (2) újcirkusz (1) Urbán András (2) Vígszínház (2) Weöres Sándor Színház (1) Woyzeck (1) Ziggurat Project (2) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő