Színtézis

független színházi portál

„Mindig aktuális kérdés, hogy mit jelent számunkra a boldogság”-villáminterjú Sebestyén Aba rendezővel

sebestyen_aba_2.jpgNemcsak 19. Pécsi Országos Színházi Találkozón nyert elismerést előadása, hanem a XXXI. Magyar Színházak Kisvárdai Találkozóján, a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatával előadott Szép Ernő adaptációjában a két főszereplő, Pálfi Ervin és Pámer Csilla is díjat kapott. A rendezés mellett játszik a marosvásárhelyi Nemzeti Színházban, tanít a marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen, és vezeti a szintén Marosvásárhelyen található Yorick Stúdiót.

Szép Ernőről, szerelemről, szép szövegről és annak aktualitásáról beszélgettünk.

 

A színlapon azt olvashatjuk, hogy a Lila ákác című, Szép Ernő által írt mű a szerelemről, annak megtalálásáról vagy elvesztéséről, a bűn és az erkölcs közötti vékony határról, az együttlétről és a magányról szól. Ugyanakkor elég sok irodalmi mű boncolgatja ugyanezeket a témákat. Miért esett a választásod mégis erre a szövegre?

Egyrészt azért, mert gyönyörű a szöveg, a másrészt a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának van egy repertoárja és van egy művészeti vezetője is Gyarmati Kata személyében. Ezelőtt négy évvel rendeztem először ezzel a társulattal, a Bolondok tánca című előadást hoztuk létre. Nagyon jól sikerült! Ekkor döntöttük el Katával, hogy folytatni fogjuk a közös munkát. Kerestük is a megfelelő anyagot, és erre három év után bukkantunk rá. Kata hívott fel azzal a kéréssel, hogy valami közönségbarát előadást rendezzek, mert úgy alakult a repertoárjuk, hogy most ilyenre van szükség. Ezt én rendezőként tudomásul is vettem és Kata nekem küldött ajánlatai közül Szép Ernőt választottam. Rendkívül érzékeny, megható szerelmi történetről van szó, ami a ma emberének is ismerős kérdéseket, problémákat vethet fel, hiszen mindig aktuális kérdés, hogy mit jelent számunkra a boldogság.

Mégis, az előadás világa inkább a mű megírásának korát, mintsem a mát idézi fel bennünk. Dzsentri korszak, kaszinóval. A szöveg maiságát szeretted volna inkább hangsúlyozni a látvány ellenében?

Nem lehet és nem is szabad Szép Ernő szövegét kiherélni erőszakos aktualizálással. Brestyánszki B. Rozival, dramaturggal sokat dolgoztunk a szövegen, még a főpróba idején is. Az volt a kihívás, hogy hogyan lehet megszólaltatni a történetet úgy, hogy a jelenből fogalmazzunk és a mai kor emberének ismerős, érthető áthallásokkal is legyen finoman átszőve az előadás. Az emberi kapcsolatok és a szerelem törékenységéről, a kirekesztettségről, előítéleteinkről, a boldogságkeresés útvesztőiről mindig fontos és hálás feladat beszélni.

Az előadásban sokszor feltűnik egy bohócszerű, néma figura, aki bizonyos jelenetekben egyik oldalról a másikra tol egy akácot. Mesélsz róla egy kicsit?

Ő tulajdonképpen Csacsinszkynak, a főszereplő fiúnak az alteregója (a szerepet Pálfi Ervin játszotta- a szerk.). A játékmester, aki akár az időt is megállítja, vagy egy lehetséges happy end-et varázsol a történetbe. Egy soha meg nem történt találkozást Csacsinszky és Tóth Berta között, hiszen a Lila ákác című dal egy általa létrehozott pillanatban csendül fel: mi lenne, ha őszinték lennénk magunkhoz? Mi lenne, ha bevallanánk a gyöngeségeinket? Mi lenne, ha egymás szemébe nézve kimondanánk: szeretlek?

Ezeket a ki nem mondott, meg nem írt pillanatokat jelenítik meg az előadásban elhangzó dalok?

Kerestük ezeknek a helyét az előadásban. Törekedtünk arra, hogy ami dal megszólal, az szervesen, jól kidolgozott helyzetből szólaljon meg, ne csak egy dalbetét legyen. Nem mellesleg, ha a zene szerves részét képezi egy előadásnak, az közönségcsalogató is lehet.

Az idei POSZT-on a Radnóti társulatával rendezett 10 című előadásodért megkaptad a Legjobb rendezésnek járó díjat. A 10 egészen más jellegű és műfajú előadás, mint a Lila ákác.  Az anyag választja a formát nálad?

A 10 másfajta rendezői kulcsot kívánt, mint a Lila ákác. Persze, fontos, hogy a rendező képes legyen mindig megújulni, és bármilyen szöveghez nyúl, akkor aktuális, a mai nézőt közvetlenül érintő témákat, problémákat próbáljon megfogalmazni korszerű színházi eszközökkel zenében, látványban egyaránt.

Fogsz még találkozni Szép Ernővel?

Biztosan igen. A pályámat is Szép Ernő egyik főszerepével kezdtem, Parászka Miklós 1996-os rendezésében, a Vőlegény-ben én voltam a címszereplő. Hihetetlen hála és öröm, hogy ismét visszatért az életembe! Nagy hatással volt rám a Lila ákác regény is. Gyönyörű… és fájdalom. Egyben. (nevet)

A bejegyzés trackback címe:

https://szintezisonline.blog.hu/api/trackback/id/tr9914937130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess minket Facebook-on is!

Címkék

Alföldi Róbert (2) Ascher Tamás (2) Átrium (2) Bánfalvi Eszter (1) Bányai Kelemen Barna (1) blog (11) Bodó Viktor (1) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Csákányi Eszter (2) Czajlik József (2) Danis Lídia (1) Dollár Papa Gyermekei (1) Elek Ferenc (1) Esterházy Péter (1) Fekete Ernő (2) FÉM (1) FÉM Színház (1) Fesztiválzenekar (1) Fodor Tamás (1) Forte (1) Für Anikó (1) Hegedűs a háztetőn (1) Hegymegi Máté (1) Herczog Noémi (1) Hevér Gábor (1) Homonnai Katalin (1) interjú (12) Jászai Mari Színház (1) k2 (1) Kárpáti Péter (1) Katona József Színház (5) klasszik (18) konfliktuskezelés (1) Kricsfalusi Beatrix (2) kritika (43) Kurta Niké (1) Lovas Dániel (1) Mácsai Pál (1) Makranczi Zalán (1) Maladype (1) Mészáros Blanka (1) Molnár Piroska (1) Mozsár Műhely (1) Mucsi Zoltán (1) Művészetek Palotája (4) MU Színház (1) My Land (1) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (1) Nemzeti Színház (1) Nyakó Júlia (1) Olasz Renátó (2) opera (4) Örkény Színház (2) Orlai Produkciós Iroda (2) Pallagi Melitta (1) PanoDráma (1) Polgár Csaba (1) Radnóti Színház (1) Recirquel (1) Rózsavölgyi Szalon (1) Rujder Vivien (1) Sipos György (1) Spilák Lajos (1) Stereo Akt (2) Stohl András (1) Stúdió K (6) szabadegyetem (2) Szamosi Zsófia (1) színház (1) Szkéné (5) Szkéné Színház (4) tánc (1) Tenki Réka (1) Trafó (1) Trokán Nóra (1) Tünet Együttes (1) Udvaros Dorottya (2) újcirkusz (1) Urbán András (2) Vígszínház (2) Weöres Sándor Színház (1) Woyzeck (1) Ziggurat Project (2) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő