Színtézis

független színházi portál

Gyermekmaradványok

Fiatalok, akiknek egy teljesen megváltozott világban kellene az első önálló tetteket végrehajtani. Fiatalok, akiket hirtelen gépfegyverropogás és militáris jellegű fenyegetés vesz körül, akik (többek között) ennek a traumának a hatására a gyerek-és kamaszkorukba esnek vissza. Mégis csak ők látják a nézőket; csak ők látják, valójában mekkora tragikomédia is ez az egész.

A Vígszínház Hamletje, amelyet Eszenyi Enikő rendezésében láthatnak a nézők, egyértelműek a fiatalok Hamletje. ,,Hamlet, Horatio, Laertes, Rosencrantz, Guildenstern és Fortinbras. Egy generáció. Fiatalok. (…) azonban más-más sors jut nekik. De nemcsak a saját, hanem apáik sorsát is cipelniük kell.” írja a színlap is. Az ő azonosságaikra és különbségeikre fókuszál a rendezés.

Ezek a fiatalok, mindannyian jó nevű, gazdag családok sarjai, arra érkeznek haza, hogy míg ők külföldön tanultak, az országuk felfordult. Claudius hatalomra kerülésével a tereket kommandósok özönlötték el (a kortárs, időben mégis univerzális jelmezek Pusztai Judit munkái), a király gépfegyverrel lövet magának áldomást. Mindenhol és minden őket körülvevő személyben jelen van a fenyegetés, Claudius (Hegedűs D. Géza) határozott parancsaiban éppúgy, mint Polonius (Fesztbaum Béla) tanácsaiban. 

A terekben: Antal Csaba szögletes-hegyes betonelemei és betonfüggönye, elsötétíthető és átlátszóvá tehető üvegfelületei egyaránt alkalmasak arra, hogy jelképezzék a fenyegetést és a megfigyelést, és hogy elérjék, mindig azt lássuk, amit a rendező éppen láttatni akar. A díszlet képes megjeleníteni a szereplők érzelmi állapotát is. Főleg Hamletét, aki az első rész vége felé tomboló dühében „felemeli” a helsingőri vár fokát. Azoknál a jeleneteknél, ahol hallgatózás folyik, az elhomályosítható üvegeknek köszönhetően nem csak azt látjuk, hogy valójában ki áll a fal mögött, hanem azt is, hogy Hamlet kiket vél ott látni vagy nem látni.

Az előadás a zenekari árkot is igen leleményesen használja ki: ez funkcionál a sírásójelenet sírjaként, illetve vízzel feltöltve a leleplezés-lelepleződés-szembesülés jelképévé is válik Hamlet és Claudius, illetve Hamlet és Gertrud jeleneténél (kár, hogy ezt nem tartja meg következetesen).

A jelmez is betölti hangulatjelző szerepét: az előadás színeit a fekete és a szürke uralja, ami sokat ad hozzá a nyomasztó, militáris jellegű alaphangulathoz, a köznapi viseletet is uniformizálja. Fehéret a változásokat elszenvedő Hamlet, Horatio és Ophelia (valamint az eszményt képviselő Színész) mellett a hatalomhoz hozzáférő rétegből csupán Gertrud visel (a rendező némileg felmenti ezzel a királynét). Az előadás végén a vörös jelenik még meg mint a kigyulladó indulatok színe: Laertes vörös bőrkabátban vezeti Claudius ellen a népet, ám mikor már Hamlet ellen vív a király szövetségeseként, ez lekerül róla. 

A kellékek között hangsúlyos a szerepe a groteszk módon hatalmas borospoharaknak, amelyek szimbólumértéke (mértéktelenség, közönségesség) annyira egyértelmű, hogy ebben a kevéssé realista környezetben hamar elfogadom. Ugyanez a helyzet a párbajjelenet tőreivel: hiába játszódik a darab a gépfegyverkorszakban, a tőrök mint a régóta lappangó, ügyesen egymás felé irányított indulatok materiális leképződései jelennek meg, így jelenlétük nem válik esetlenné.

Eszenyinél hangsúlyos pont a környezet állapotának lefestése, ez látszik a Színész (Hajduk Károly) belépőjén is, aki megérkezésekor bemutatkozásképp József Attila Levegőt! című versét szavalja el. „Ó, én nem így képzeltem el a rendet” – sóhajt, jogsértő kartotékokról, felbujtásról és nyomorról beszél olyan tartással, jelenléttel, hogy a vers végén kitör a taps a nézőtéren. Ez egyszerre jelzi az ő nagyságát és a betoldott szöveg fájdalmas aktualitását.

Ez tehát az a környezet, amelybe a fiatalok megérkeznek (vagy amelyben élnek). És mivel elveszik tőlük a jogot, hogy felnőtt ember módjára véleményt formáljanak, rendre gyermekekre, kamaszokra emlékeztető gesztusokat produkálnak. 

Ilyen, amikor Hamlet (ifj. Vidnyánszky Attila) a fejére húzza az ünnepi asztal fehér terítőjét, hogy ne kelljen kellemetlen beszélgetéseket folytatnia, vagy amikor anyja lábába csimpaszkodik. Ilyen gyerekes színnel festi meg azt a levelet is, amelyben Rosencrantz és Guildenstern haláláról mint Claudius elleni bosszújáról számol be. Abban, ahogyan a Gertruddal közös jelenetükben hozzáér az anyjához, némi Ödipusz-komplexus is meglátható, ami egy királyi szülőpár esetében teljesen releváns, a felismerés már-már katartikus élményt okoz.

Ahogy haladunk előre a darabban, az őrület eljátszásának kényszere miatt egyre inkább összemosódnak az őszinte és a megjátszott pillanatok, ezek a gyerekes gesztusok pedig elmaradnak. Meglehet, hogy a rendezői szándék szerint ez jelentéssel bír (utalhat akár arra is, hogy Hamletben magában is összekeveredik az őszinte és a felvett személyiség), mégis inkább az a benyomásom, hogy ezt a szálat valahol egyszerűen elhagyták. Nagy kár, mert elgondolkodtató a gondolat, hogy a környezet hirtelen erőszakossá válása (globálisabban nézve az értékrend bármilyen nagy változása) traumatizálhatja annyira a fiatalokat, hogy lelkileg visszakerülnek az ezt a változást megelőző állapotukba, és így képtelenek a felnőttkorba lépni.

Nincs meg ez a következetlenség Laertes (Orosz Ákos) esetében, akinek nagy traumája az apja halála, ráadásul ő maga mindeközben távol tartózkodik a családjától. Míg előtte a lendületes, problémákkal nem igazán törődő, hippi jellegű kamaszt látni, visszatérése után apját vesztett, labilis kisfiúvá válik, ami a Claudiushoz címzett „Add vissza az apám!” mondat megejtően illusztrál.

Ophelia (Réti Nóra) apja engedelmes lányát, bátyja szerető húgát játssza, véleményem szerint kissé súlytalanul. Mikor apja kérésére a folyosón beszélget Hamlettel, és azt hiszi, ő maga okozta a herceg megbolondulását, felcsillan ugyan benne az önállóság, de ez csak egy jó pillanat, kifutása nincsen. A gyerekes vonások nála hasonló gesztusokként jelennek meg, mint Hamletnél (talán mint az összetartozás metaforája): ő is a fejére húzza a párnáját, mint a herceg, mikor ki akar bújni egy kínos beszélgetés alól. (Bátyjával közös rapjelenetük eléggé kilóg az előadásból, ami a színészi játékot nézve teljesen realista, márpedig egy testvérpár nem kezdi el az életét improvizált rapszövegekben megbeszélni.)

Mindhármuknál láthatunk olyan pillanatokat, mikor a színészi játék meg-megbicsaklik: amennyire jól játssza Vidnyánszky Attila az őrültet, őszinte megnyilvánulásai annál esetlenebbek tudnak lenni helyenként. Laertes sírása is mesterkélt, Réti Nóra pedig képtelen mélységeket mutatni, a felszínen marad.

Fortinbras (Gilicze Márta) karaktere is egy ilyesféle megbicsaklás a rendezésben. A tény, hogy nőként látjuk, önmagában értékes és elgondolkodtató, ám ebben a helyzetben számomra semmilyen releváns pluszjelentést nem hordoz. Ugyanakkor a karakter szerepét, amely sok Hamlet-előadás esetében kidolgozatlan, súlytalan, itt egyértelműen meghatározzák: a fegyverzajra utaló „Hadd szóljon!” mondatával (a modern, de az eredetivel tisztelettel bánó színpadi szöveg Forgách Andrást és Vörös Róbert dramaturgot dicséri) és üzletasszonyszerű, hideg viselkedésével egyértelműen a korszakváltás, az új értékrend érkezésének jelképévé válik.

Nincsen ennyire szépen kidolgozva a szellem kiléte. Egy ilyen modern és racionális környezetben nehéz elfogadni, hogy a szellem (akit szintén Hegedűs D. Géza alakít) valóban egy transzcendens létező lenne, ugyanakkor, mivel nemcsak Hamlet, hanem barátai is érzékelik a jelenlétét, azt sem mondhatjuk, hogy lelkiismereti jelenség. Így ez a kérdés némileg zavaró módon a levegőben marad.

Hegedűs D. Géza egyébként mindkét szerepében jól teljesít: Hamlet atyjának szellemeként úgy képes földöntúli jelleget kölcsönözni a figurának, hogy mégsem válik túl színpadiassá, Claudiusként pedig árnyaltan mutatja be a diktátor jellemrajzát: tisztában van vele, hogy hatalmát a félelem, nem a tisztelet tartja fenn, és azzal is, hogy ezt csupán a kellő határozottsággal képes fenntartani. Itt-ott azonban felszínre kerül az emberi én: Hegedűs D. képes rá, hogy villanásnyi pillanatok alatt megmutassa a figura esendőségét is.

Ugyanígy Börcsök Enikő, aki Gertrudként számomra kicsit súlytalan ugyan (egyáltalán nem látni a motivációit, viszonyát a körülötte élőkhöz), ám a párbajjelenetben, miután kiitta a méregpoharat, mindezt feledteti. Ugyanis a rosszullétet, amit nagyon könnyű túl színpadiasra venni, hihetően, szép kidolgozottsággal játssza el.

Az előadásra tehát alapvetően jellemző az, hogy nagyszerű gondolatokat nem közvetít tökéletesen, de annyira jól igen, hogy ezek a gondolatok kivehetőek legyenek. Ez látszik az interaktivitásra alapuló jeleneteken is. Ezek (a szellemmel kapcsolatos titoktartásra felszólító közös eskü, illetve az egérfogó-jelenet) mindig a fiatal szereplők szervezésében zajlanak. Ez szépen közvetíti felém a gondolatot, hogy a lét abszurditását, komédia jellegét csak ezek a biztos pont nélkül élő fiatalok látják, ugyanakkor a gesztusok egy ekkora színházi térben, ennyi néző mellett esetlennek, néhol már kínosnak hatnak.

A katarzis (nem kis részben köszönhetően a Fortinbras figurája körüli bizonytalanságoknak) az előadás végén elmarad ugyan, de nagy érdeme, hogy ennek ellenére képes megoldandó problémákat, megfontolásra érdemes gondolatokat ültetni a néző fejébe.

Írta: Elefánti Emma
Fotók: Bornyi Márton, Dömölky Dániel

A bejegyzés trackback címe:

https://szintezisonline.blog.hu/api/trackback/id/tr7514176297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess minket Facebook-on is!

Címkék

Alföldi Róbert (2) Ascher Tamás (2) Átrium (2) Bánfalvi Eszter (1) Bányai Kelemen Barna (1) blog (13) Bodó Viktor (1) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Csákányi Eszter (2) Czajlik József (2) Danis Lídia (1) Dollár Papa Gyermekei (1) Elek Ferenc (1) Esterházy Péter (1) Fekete Ernő (2) FÉM (1) FÉM Színház (1) Fesztiválzenekar (1) Fodor Tamás (1) Forte (1) Für Anikó (1) Hegedűs a háztetőn (1) Hegymegi Máté (1) Herczog Noémi (1) Hevér Gábor (1) Homonnai Katalin (1) interjú (12) Jászai Mari Színház (1) k2 (1) Kárpáti Péter (1) Katona József Színház (5) klasszik (25) konfliktuskezelés (1) Kricsfalusi Beatrix (2) kritika (42) Kurta Niké (1) Lovas Dániel (1) Mácsai Pál (1) Makranczi Zalán (1) Maladype (1) Mészáros Blanka (1) Molnár Piroska (1) Mozsár Műhely (1) Mucsi Zoltán (1) müpa (2) Művészetek Palotája (5) MU Színház (1) My Land (1) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (1) Nemzeti Színház (1) Nyakó Júlia (1) Olasz Renátó (2) opera (4) Örkény Színház (2) Orlai Produkciós Iroda (2) Pallagi Melitta (1) PanoDráma (1) Polgár Csaba (1) Radnóti Színház (1) Recirquel (1) Rózsavölgyi Szalon (1) Rujder Vivien (1) Sipos György (1) Spilák Lajos (1) Stereo Akt (2) Stohl András (1) Stúdió K (6) szabadegyetem (2) Szamosi Zsófia (1) színház (1) Szkéné (4) Szkéné Színház (3) tánc (1) Tenki Réka (1) Trafó (1) Trokán Nóra (1) Tünet Együttes (1) Udvaros Dorottya (2) újcirkusz (1) Urbán András (2) Vígszínház (2) Weöres Sándor Színház (1) Woyzeck (1) Ziggurat Project (2) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása