Színtézis

független színházi portál

Mamut, titán, apokaliptikus, monstre: Bruckner VIII!

Program:

  • Bruckner: VIII. Szimfónia (Haas-féle változat)

Karmester: Jukka-Pekka Saraste

Egy szerény, bizonytalan óriás. Talán így tudnám jellemezni Anton Brucknert, a XIX. század utolsó felének, német repertoárjának egyik megkerülhetetlen komponistáját. Vitát nyitni kár lenne arról, hogy ki fejlesztette csúcsra a szimfóniát, mint műfajt. Megosztó kérdés, ahogyan Bruckner zenéje is. Egy korábbi írásomban – szintén egy BFZ koncerten elhangzott Brucknerrel kapcsolatban – már említettem, hogy Brucknernek és ezeknek a „mamut” szimfóniáknak igen is helye van a koncertteremben és ez az ódivatú formalistának tartott osztrák úriember megérdemli, hogy szerepeljen. Persze, mind ezt annak ellenére, hogy nem sok hozzá hasonlóan alázatos és visszafogott zeneszerzőt hordozott a hátán a Föld.

A darab tárgyalását kezdjük egy fontos megállapítással. Mit is hallottunk pontosan? Természetesen a Nyolcadik szimfóniát. De melyiket? A koncerten az 1890-es, második, Haas-féle verzió hangzott el. Ez Bruckner mániájának hozománya. Sosem érezte tökéletesnek egyetlen darabját sem, ezért állandóan átdolgozta őket – meghúzta, módosított bizonyos hangszerelési részeken – emiatt egy szimfónia legalább két, néha több változatban – ezeket nevezi a „szakma” Fassung-nak – biztosan létezik.

A szimfóniát jómagam két részre bontva értelmezem. Az első két tételt egy fajta bevezetésnek látom, majd a harmadik és negyedik tételben csőstül jön Bruckner, a hatalmas adagioval és a dörgő fináléval, hogy azután egy zseniális átmenetben egy "szerény" és méltóságteljes coda zárja a darabot.

Az első tétel elején a jellegzetes bruckneri köd, nem tart sokáig, nem borzongat. Inkább minden más, ami utána következik: a mélyvonósok feszült párbeszéde az oboával, ami aztán földrengés-szerű tuttiba torkollik. A zenekar csodásan reagált, a jól eltalált dinamika – mert ezen a ponton véleményem szerint különösen fontos, az ellaposodást megelőzendő és a feszültséget megtartandó – pedig külön kiemelte Bruckner építkezését.

A második tétel (scherzo) az első tétel méltóságteljes grandiózusságának ellentéte. Méretben nem marad alatta ellenben hihetetlenül harsányan kezd és egyre csak feszültebb lesz. Főszerep a hegedűn és egyből a cselló szólamon. Hogy elkapták-e a lendületet? Tökéletesen!

saraste.jpg

A darab számomra leghangsúlyosabb része – mint egy megpihenésként – a harmadik tétel. Visszatér a katedrális-hangulat, a zene egy elképesztően be- és felfelé figyelő, meditatív atmoszférát ölt. Saraste vezénylése számomra itt érte el a tökéletes pontot. A maestro az egész koncert alatt sziklaszilárd nyugalommal állt a pulpituson. Mellőzte a heves gesztusokat, a „kirohanásokat”. Ezzel a hidegvérrel azonban nem rontott el semmit. Még inkább érezhetővé tette ennek a zenének a komolyságát.

Az adagio csodásan úszott, majd egyszer csak oszcillálni kezdtek a vonósok és megszólalt a nem éppen szerény erejű mélyrezes szekció. A zenekar a szerzőtől idegen, eszeveszett, már-már dühös tombolásba kezdett, majd következett ismét a csillapodás és az utazás a fináléval egészen a zenekar utolsó őrjöngéséig és az ismételt ködig, amiben kísértetként jelentek meg a timpani finom ütései. Vég… megszólalnak a kürtök, a vonósok borzongatóan játszanak, néha feldörög az üstdob, belépnek a harsonák és egyre komolyabban emelkedik a zene. Visszaköszön a finálé témája…és kiteljesedés! A zenekar tuttija és fanfár-szerű rezek zárják a szimfóniát, majd egy utolsó gesztus, a zenei „pont”.

Hogy a szimfóniára aggatott alcím, az „Apokaliptikus” illik-e rá? Nézőpont kérdése. A Fesztiválzenekar megbirkózott-e a „mamuttal”? Ha Mahler olyan csodásan megy nekik, akkor Mahler mestere miért ne menne. Jó dolog-e Brucknert hallgatni? Igen. Kiemelnék-e valamit a koncertből? Túl sok minden (jó) lenne. Azért azok a rezek… Na azok szóltak rendesen!

Békési Botond

Fotó: http://jukkapekkasaraste.com

A bejegyzés trackback címe:

https://szintezisonline.blog.hu/api/trackback/id/tr8014269487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess minket Facebook-on is!

Címkék

Alföldi Róbert (2) Ascher Tamás (2) Átrium (2) Bánfalvi Eszter (1) Bányai Kelemen Barna (1) blog (13) Bodó Viktor (1) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Csákányi Eszter (2) Czajlik József (2) Danis Lídia (1) Dollár Papa Gyermekei (1) Elek Ferenc (1) Esterházy Péter (1) Fekete Ernő (2) FÉM (1) FÉM Színház (1) Fesztiválzenekar (1) Fodor Tamás (1) Forte (1) Für Anikó (1) Hegedűs a háztetőn (1) Hegymegi Máté (1) Herczog Noémi (1) Hevér Gábor (1) Homonnai Katalin (1) interjú (12) Jászai Mari Színház (1) k2 (1) Kárpáti Péter (1) Katona József Színház (5) klasszik (25) konfliktuskezelés (1) Kricsfalusi Beatrix (2) kritika (42) Kurta Niké (1) Lovas Dániel (1) Mácsai Pál (1) Makranczi Zalán (1) Maladype (1) Mészáros Blanka (1) Molnár Piroska (1) Mozsár Műhely (1) Mucsi Zoltán (1) müpa (2) Művészetek Palotája (5) MU Színház (1) My Land (1) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (1) Nemzeti Színház (1) Nyakó Júlia (1) Olasz Renátó (2) opera (4) Örkény Színház (2) Orlai Produkciós Iroda (2) Pallagi Melitta (1) PanoDráma (1) Polgár Csaba (1) Radnóti Színház (1) Recirquel (1) Rózsavölgyi Szalon (1) Rujder Vivien (1) Sipos György (1) Spilák Lajos (1) Stereo Akt (2) Stohl András (1) Stúdió K (6) szabadegyetem (2) Szamosi Zsófia (1) színház (1) Szkéné (4) Szkéné Színház (3) tánc (1) Tenki Réka (1) Trafó (1) Trokán Nóra (1) Tünet Együttes (1) Udvaros Dorottya (2) újcirkusz (1) Urbán András (2) Vígszínház (2) Weöres Sándor Színház (1) Woyzeck (1) Ziggurat Project (2) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása