Színtézis

független színházi portál

Emberség az embertelenségben

 Program:

  • · Sibelius: D-moll Hegedűverseny
  • · Shostakovich: VII. „Leningrád” Szimfónia

Karmester: Marin Alsop

Hegedű: Alina Pogotskina

Marin Alsop és Alina Pogotskina október negyedikén és ötödikén adott koncertjeinek legáltalánosabban megfogalmazott „különlegessége” nem volt más, mint az, hogy a Budapesti Fesztiválzenekart történetében először vezényelte egy hölgy. Természetesen ez a „kuriózum” is ösztökélt a koncert meglátogatására, de sokkal inkább egy korábbi koncertélményem során, már együttesen bizonyított szerzőpáros, Sibelius és Shostakovich művei. Mondhatnám akár megfigyelésnek is: a finnek nemzeti szerzőjének finom, méltóságteljes művei nagyon jól párosíthatóak a szovjet (orosz) Shostakovich erőteljes, néhol nyomasztó műveivel. Szót ejthetnék még a finn-orosz háborúkról, de jelen helyzetben a két nemzet nem áll szemben egymással. A háborúról, a fegyveres konfliktus okozta leírhatatlan borzalmakról fest majd képet Shostakovich VII. szimfóniája. De előtte északi álomvilág: Sibelius hegedűverseny.

A vonósok a levegőben lógnak, vibrálnak, amikor is lassan, akár egy hőlégballon elkezd hozzájuk felszállni a szóló hegedű. Alina Pogotskina játéka mély és megindító. Talán ennél a tőmondatnál jobban semmi sem tudja jobban leírni a 33 éves orosz születésű művésznő játékát és művészetét. Áll a zenekar előtt, alakja kecses, vékony, arcán egyszerre érzelmek tengere és a koncentráció, ahogyan egyik futamot a másik után játssza. A zenekarból kitűnik egy brácsaszóló, finoman, duruzsolva. Még finomabb, harmatcsepp-szerű pizzicatok, és a hegedűszóló egy skálával majd az azt követő díszített negyedek hullámzó menetébe vegyülő üstdob tremolóval a mélyből egyszer csak eléri a zenekart és ezután egy jellegzetes Sibeliusi tutti.

A második tételben folytatódott az elsőben elkezdett álmodozás, ezúttal még mélyebben, lassabban, az attacca harmadik pedig visszahozta a zenébe Sibelius elsöprő, nyers energiáját. A Lemminkäinen visszatéréséhez hasonló, markáns „lovagló-téma” belerobbant a terembe, de itt nem heroikus zene következett, hanem játékos, boszorkányos hegedűszóló. A szólista ezúttal hangszerének mélyebb regisztereibe enged betekintést, de néhol szabályosan végigsöpör a húrokon. A zenekar pedig csak lüktet, lépnek be a rezek megkeményítve a légkört, jégpályát készítve a csúszkáló hegedűnek. Egy dörgő tutti és egy utolsó futam vet véget a darabnak és az északi álomnak.

A hegedűversenyt követő Shostakovich szimfónia minden, csak éppen álom nem. A nyers, szigorú, hideg valóság, borzalmak, háború, néhol szívfacsaró zenébe öntve. Leningrád ostromának hangja. Egy halálra ítélt város hangja. Az ostromgyűrűbe zárt Leningrád utcai hangszóróiból naphosszat egy metronóm kattogása szólt. Lassú ütem: minden rendben. Gyors ütem: fedezékbe! Ez volt a város szívverése. De egyszer elállt ez a szívverés, és nem a város halála – eleste – miatt. Ezekből a hangszórókból felcsendült Shostakovich akkor legújabb szimfóniája tudatva az ellenséggel: bármilyen borzalmak is szabadulnak a várost védőkre, az ottmaradt civilekre, Leningrád nem fogja feladni. Leningrád áll, még romosan is, állni fog az embertelenségben, és ezekben az állapotokban is képes zenét játszani.

A szimfónia csupa asszociáció. Az első tétel filmhíradó-szerű nyitó témája, majd az ellenséges csapatok bemasírozását szimbolizáló, szinte gyermekien naiv induló. Ez az induló aztán egyre groteszkebb képet fog a darabnak kölcsönözni. A második – scherzo- tétel hátborzogatóvá teszi a háborút. Érezhető a félelem, a szorongás, az egyre közelgő ellenséges roham. Elhalkul ebben a bizonytalan légkörben, majd hirtelen akkordok következnek.

A darab csúcspontja, a harmadik tétel. Torokszorító érzés hallani az elején felsíró hegedűket. A megnyomott forték, a téma tenuto emelkedése egy utolsó erejéből felkapaszkodó emberre emlékeztet. Az egész mű hátterét és a hozzá kapcsolódó történeteket ismerve a kép: megrázó.

Igen, ennél a résznél láttam először, teljes egészében a szenvedést. A csontvázzá fogyott, árnyék-szerű zenészeket, amint a premier előadásra feslett ünneplőt öltve ülnek egy szétlőtt, fűtetlen hangversenyteremben, odakinn ágyútűz, géppuskaropogás. Egy külön alakulat biztosítja az előadás zavartalanságát. Fegyverrel. Becsapódó lövedékek, egy lövéssorozat utáni csendben pedig megszólalnak a hegedűk. Megszólalnak a hegedűk a földi pokolban, a téma, emberséget sugároz és szenvedést. Emberséget az embertelenségben. 

Ugyanebben a tételben jelenik meg talán legerősebben az agresszió, az első tételből tér vissza az „invázió-téma”, amely itt már szinte tettlegességig eszkalálódott. Markánsan masírozik be, tovább is fajul és eltűnik. Ez után a támadást jelző fentebb említett metronómhoz hasonló kisdobban történő lecsengés és közben, még egyszer, talán utoljára hallhatjuk a megható hegedű témát a győzelem előtt. 

A győzelem az utolsó tétellel jön el, de nem robban be. Mint fehér békegalamb ereszkedik alá a meggyötört, rommá lőtt városra. El fogja viszont nyerni az ilyen darabhoz illő heroikus hangvételt. A darabot a szerző ötödik szimfóniájának fináléjához hasonlító fenséges üstdobütések zárják. 

Shostakovich VII. szimfóniájának üzenete számomra még nem egyértelmű. Tartalma ellenben felkavaró, megrázó, a maga érzékeny módján, legmélyén: brutális. Embernek maradni és érezni e legborzalmasabb helyzetben is, a háború szörnyűségei között látni a reményt. Egyszer eljön a béke. Egy tartós, globális béke, amit mivel mással, mint a leguniverzálisabb, legerőteljesebb eszközzel, a zenével mutatott be Shostakovich. Láttatta velünk a háború lelki szörnyűségeit és figyelmeztet, óva int: „én már átéltem ezt, kell ez nektek is?”.

A szimfónia végére látható volt, hogy a zenekar hatalmasat teljesített és nem feltétlen fizikailag. Ennek a darabnak a tökéletes hangzását nem lehet pusztán technikailag elérni. Marin Alsop és a zenészek kommunikációja kézzelfogható volt. Biztos kézzel irányított mindkét darabban, végig központi helyet foglalva el és nem csak a zenészek által adta át nekünk a megszólaltatott műveket, hanem látható, érezhető átéléssel dirigált.

A Budapesti Fesztiválzenekar első női karmestereként ennél sikeresebb debütáló koncertet nem kívánhatott volna senki sem Marin Alsopnak. Mikor látogat hozzánk legközelebb?

Békési Botond

A bejegyzés trackback címe:

https://szintezisonline.blog.hu/api/trackback/id/tr5714174927

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess minket Facebook-on is!

Címkék

Alföldi Róbert (2) Ascher Tamás (2) Átrium (2) Bánfalvi Eszter (1) Bányai Kelemen Barna (1) blog (13) Bodó Viktor (1) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Csákányi Eszter (2) Czajlik József (2) Danis Lídia (1) Dollár Papa Gyermekei (1) Elek Ferenc (1) Esterházy Péter (1) Fekete Ernő (2) FÉM (1) FÉM Színház (1) Fesztiválzenekar (1) Fodor Tamás (1) Forte (1) Für Anikó (1) Hegedűs a háztetőn (1) Hegymegi Máté (1) Herczog Noémi (1) Hevér Gábor (1) Homonnai Katalin (1) interjú (12) Jászai Mari Színház (1) k2 (1) Kárpáti Péter (1) Katona József Színház (5) klasszik (25) konfliktuskezelés (1) Kricsfalusi Beatrix (2) kritika (42) Kurta Niké (1) Lovas Dániel (1) Mácsai Pál (1) Makranczi Zalán (1) Maladype (1) Mészáros Blanka (1) Molnár Piroska (1) Mozsár Műhely (1) Mucsi Zoltán (1) müpa (2) Művészetek Palotája (5) MU Színház (1) My Land (1) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (1) Nemzeti Színház (1) Nyakó Júlia (1) Olasz Renátó (2) opera (4) Örkény Színház (2) Orlai Produkciós Iroda (2) Pallagi Melitta (1) PanoDráma (1) Polgár Csaba (1) Radnóti Színház (1) Recirquel (1) Rózsavölgyi Szalon (1) Rujder Vivien (1) Sipos György (1) Spilák Lajos (1) Stereo Akt (2) Stohl András (1) Stúdió K (6) szabadegyetem (2) Szamosi Zsófia (1) színház (1) Szkéné (4) Szkéné Színház (3) tánc (1) Tenki Réka (1) Trafó (1) Trokán Nóra (1) Tünet Együttes (1) Udvaros Dorottya (2) újcirkusz (1) Urbán András (2) Vígszínház (2) Weöres Sándor Színház (1) Woyzeck (1) Ziggurat Project (2) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása