Színtézis

független színházi portál

Fúvósok főszerepben

Program:

  • Richard Wagner: Siegfried-idill
  • Wolfgang Amadeus Mozart: 3. (Esz-dúr) kürtverseny, K. 447
  • Richard Strauss: Imígyen szóla Zarathustra – szimfonikus költemény, op. 30

Karmester: Bertrand de Billy

Kürt: Radovan Vlatković

Két nagyszerű vendégművésszel kiegészülve adott hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar október 26-án a Müpában. Az együttest Bertrand de Billy, napjaink egyik legsikeresebb francia karmestere vezényelte, Mozart 3. kürtversenyét pedig Radovan Vlatković lenyűgöző interpretációjában hallhattuk.

A Siegfried-idill keletkezésének története éppolyan szívmelengető, mint a mű hangzásvilága. Wagner ugyanis Cosima Liszt születésnapjára komponálta a darabot, és az asszony szobája előtt mutatta be kora reggel egy kis létszámű kamarazenekar segítségével. Az idillt, amely tulajdonképp szerenádként is felfogható, a Siegfried című opera harmadik felvonásának témáiból állította össze. Ennek megfelelően a mű Brünhilde ébredését kísérő, nyugalmas és szétáradó zenével kezdődik, majd később megszólal a Siegfriedhez köthető kürtmotívum. Érdekes volt megfigyelni, hogy a fúvós hangszerek egymásnak átadott szólamai mennyire könnyedén simulnak bele a vonósok végtelen legatójába.

Billy kimért, nyugodt vezénylési stílusa kitűnően illett a darab dinamikájához, mégsem váltotta ki a hallgatóból, hogy unatkozni kezdjen vagy elpilledjen. A mű megszólaltatása hitelesen adta vissza azt a kiegyensúlyozottságot és békességet sugalló hangvételt, ami a Siegfried-idill sajátja. Kellemes bevezetés volt a koncert második száma előtt, melyben már nemcsak egy-egy szólószakasz erejéig, hanem teljesen a kürt kapta a főszerepet.

Mozart három befejezett kürtversenyt szerzett, mindegyiket Esz-dúrban. A zenetörténészek szerint ezeket kifejezetten egy jó barátja, Joseph Leutgeb számára írta, aki szólistaként Európa-szerte koncertezett. A mostani alkalommal a neves kürtművész, Radovan Vlatković előadása mutatta meg, mennyi szépség rejlik ebben a darabban.

A nyitótétel zenekari bevezetője után bontakozott ki az éneklő jellegű kürtszóló, melyet Vlatković könnyed, hajlékony játékkal formált meg. A Romance jelzésű második tételben nyugodt, elcsendesedett zenei anyagot hallhattunk, végül pedig a gyors, 6/8-os lüktetésű vadásztétel következett. Vlatković makulátlan zeneiséggel szólaltatta meg a művet, és a tételek eltérő karakterét is kifejezésre juttatta. Megfelelő partner volt ebben Billy és a Nemzeti Filharmonikusok, hiszen támogatóan, de nem felülkerekedve kísérték őt. Ráadásként egy Rossini-vadásztételt hallhattunk a szólista előadásában.

A koncertet az Imígyen szóla Zarathustra zárta, melyet Strauss Friedrich Nietzsche azonos című művének felhasználásával komponált. A szimfonikus költemény – a zeneszerző saját bevallása szerint is – az emberiség fejlődésének eszméjét mutatja be a kezdetektől a valláson és a tudományokon át Nietzsche „ember feletti ember”, az Übermensch, fogalmáig. Néhány alapmotívum alkotja az egyébként szabadon formált mű gerincét, melyek közül az egyik legmeghatározóbb a bevezetés. Itt hallhatjuk először a természetet szimbolizáló C-dúr hangnemet, ami a napfelkelte monumentális vízióját tárja elénk. Ennek ellenpárja az emberi szférát reprezentáló H-dúr vagy h-moll. A két világ (természet és ember) a mű során végig hadakozik egymással, és még a záróakkordokban is ezt a kettősséget figyelhetjük meg.

Billy a zenekar játékát összefogva dirigált, ugyanakkor kellő teret is hagyott az egyes szólamoknak. Ennek köszönhetően a Nemzeti Filharmonikusok kiválóan szólaltatták meg a Zarathustra nagyszabású zenei anyagát. Idén már másodszor volt szerencsém meghallgatni a darabot élőben, és ez alkalommal még mélyebb tartalom bontakozott ki számomra. Az egyes zenei egységek egymáshoz való kapcsolódása sokkal következetesebbnek tűnt, mint első hallásra, a motívumok közti kontraszt pedig érzékletesebben szólalt meg. Jobban tudtam értékelni a mű újszerű, rendkívül gazdag hangszerelését is, mivel Strauss azonkívül, hogy rengeteg fúvós és ütőhangszert használt, két hárfával és orgonával egészítette ki a klasszikus nagyzenekari apparátust.

Tuska Borbála

A bejegyzés trackback címe:

https://szintezisonline.blog.hu/api/trackback/id/tr9314176303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess minket Facebook-on is!

Címkék

Alföldi Róbert (2) Ascher Tamás (2) Átrium (2) Bánfalvi Eszter (1) Bányai Kelemen Barna (1) blog (13) Bodó Viktor (1) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Csákányi Eszter (2) Czajlik József (2) Danis Lídia (1) Dollár Papa Gyermekei (1) Elek Ferenc (1) Esterházy Péter (1) Fekete Ernő (2) FÉM (1) FÉM Színház (1) Fesztiválzenekar (1) Fodor Tamás (1) Forte (1) Für Anikó (1) Hegedűs a háztetőn (1) Hegymegi Máté (1) Herczog Noémi (1) Hevér Gábor (1) Homonnai Katalin (1) interjú (12) Jászai Mari Színház (1) k2 (1) Kárpáti Péter (1) Katona József Színház (5) klasszik (25) konfliktuskezelés (1) Kricsfalusi Beatrix (2) kritika (42) Kurta Niké (1) Lovas Dániel (1) Mácsai Pál (1) Makranczi Zalán (1) Maladype (1) Mészáros Blanka (1) Molnár Piroska (1) Mozsár Műhely (1) Mucsi Zoltán (1) müpa (2) Művészetek Palotája (5) MU Színház (1) My Land (1) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (1) Nemzeti Színház (1) Nyakó Júlia (1) Olasz Renátó (2) opera (4) Örkény Színház (2) Orlai Produkciós Iroda (2) Pallagi Melitta (1) PanoDráma (1) Polgár Csaba (1) Radnóti Színház (1) Recirquel (1) Rózsavölgyi Szalon (1) Rujder Vivien (1) Sipos György (1) Spilák Lajos (1) Stereo Akt (2) Stohl András (1) Stúdió K (6) szabadegyetem (2) Szamosi Zsófia (1) színház (1) Szkéné (4) Szkéné Színház (3) tánc (1) Tenki Réka (1) Trafó (1) Trokán Nóra (1) Tünet Együttes (1) Udvaros Dorottya (2) újcirkusz (1) Urbán András (2) Vígszínház (2) Weöres Sándor Színház (1) Woyzeck (1) Ziggurat Project (2) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása