Színtézis

független színházi portál

Terrore primitivo - A plüsskutya figyel téged

A Vándorkutya mindent lát - ellentétben a világgal, ami előtt olyannak mutatjuk az életünket, amilyennek akarjuk. Ez a Vígszínház számára írt új darab azonban nem a közösségi médiáról, vagy az általa az életünk részévé vált kukkolásról szól: a színlelők itt maguk a szülők, a kifigyelők pedig saját gyermekeik. Utóbbiak nincsenek jelen, az ő szemük, fülük és legfőképpen a hangjuk a Vándorkutya, vagyis egy nyúzott, toldozott-foltozott plüsskutya. Az előadás idejére pedig a néző is bepillanthat abba, amit a Vándorkutya gombszemei látnak.

vandorkutya1.jpg

A színpad trükkös bútorai mellett rögtön szembeötlik a fényekkel generált kontraszt. Ami meg van világítva, az aktuális. Ahol félhomály van, ott a többi szereplő lazíthat, most nem őt figyelik. A reflektoroknak még egy szerepe van, mégpedig a thrillerbe vagy horrorba illő szorongás megjelenítése. Időnként a szereplők arcára kiül a rettegés, a sötétben állva csak a villogó fényben látjuk őket. Ezek a pillanatok erősek és hatásosak, de vannak olyan Hitchcock-filmekbe illő pillanatok is, amelyek túlzásba esnek. A látvánnyal kapcsolatban azonban nem mehetünk el szó nélkül a jelmezek mellett sem. A jelmeztervező Pető Kata ízléses, ám nem hétköznapi ruhamegoldásokat varázsolt a színésznőkre, valamint a jellemüket tükröző ingeket és zakókat adott a férfiakra. A szabáson kívül rajzolt zsebekkel tették játékossá a táskákat, kabátokat, ami nem csupán érdekes, de akár divatos is lehetne az utcán viselve.

A darab fő témája, hogy milyen érzés megfigyelve lenni, ám nem a klasszikus orwelli módon. A szereplők átlagemberek, átlagos élettel és titkokkal. A tét nem az, hogy rendszerellenessé válnak, csupán annyi, hogy a (óvodai) közösség számára, amelyhez gyerekeik révén kötődnek, kiderül, hogy közel sem makulátlan az életük. A történetvezetés az amerikai drámákra emlékeztet, Edward Albee: Nem félünk a farkastól, vagy Eugene O’Neill: Hosszú út az éjszakába című darabok keltették bennem ugyanezt a szorongó érzést, a szereplők interakcióin keresztül ugyanis egyre többet tudunk meg a feszültséget kiváltó titkokról.

Az író-rendező Pass Andrea remekül játszik a titkok kipattanásának időzítésével. A néző sokat tud, de közel sem mindent, így érik meglepetések. A Nem félünk a farkastólhoz hasonlóan itt is egy baráti összejövetelen csúcsosodik ki a cselekmény. Minden összeér és még sohasem volt ilyen nehéz titkolózni a Vándorkutya előtt, mint amikor a három pár összejön és az őrületig hergelik egymást; nem tudhatják, kiről mit fecsegett ki a másiknak a plüsskutya.

vandorkutya2.jpg

A színészek feladata nehéz, hiszen úgy kell megformálniuk a szerepeiket, hogy azok ne tűnjenek egy paródia egysíkú karaktereinek, annak ellenére, hogy igenis érezhetően kidomborodik egy-egy jellemző tulajdonságuk. Anyuka feledékeny, Klaudia ideges, a férje nyugodt, és így tovább. Az alakítások közül kiemelkedik Halász Judit, aki a demens nagymamát formálja meg olyan ártatlanul és szerethetően, hogy azoknak a szívét is megszólítja, akik nem tudnak közvetlenül kapcsolódni a betegséghez. Lánya ridegsége természetes reakció az anya öregedését és leépülését elfogadni képtelen gyermektől. Klaudia, azaz Majsai-Nyilas Tünde mondja ki a darab egyik legőszintébb mondatát: „egész nap dolgozom, mint egy állat, és aztán itthon vár a félhülye anyám.” – a karakter szorongása és neurotikussága ellenére sok helyzetkomikum forrása, anyjával folytatott párbeszédei szúrósak, ám izgalmasak és nevettetőek is.

A nagymama karaktere azért is fontos, mert betegsége révén gyermeki állapotba kerül, így a felnőttek közül egyedül rá nem jelent fenyegetést a Vándorkutya. Mulatságos, ám egyben megható a jelenet az, ahol a nagymama betoppan a felnőttek partijára a régi idők módija szerint, majd csillogó szemmel figyel, és talán emlékezik is. A darab követi a jól bevált sémát, és komikumot generál egy betegségből, egy személyes tradédiából. Ehhez jól és rosszul is hozzá lehet nyúlni. Szerencsere ez a darab jól csinálja; a komikum nem fordul keserűségbe, csupán szomorú meghatottságba.

Szerethetően alakítja Tar Renáta is karakterét, Jutkát, aki üdítő változáson megy keresztül; a kezdetben szorongó anyából előbújik a tájszólás, és a pajkosság, uralkodó férjéből mimóza lelkű férfi bújik elő – elnyomásra épülő házasságuk felborul. Mindeközben a sztoikus Edina és a cinikus Vilmos marad csak stabil.

vandorkutya3.jpg

A darab aktualitását a titkokban és a magunkról mutatott képben látom. A közösségi médiát lapozgatva csupa álomnyaralást, tökéletes szülő-gyermek kapcsolatolat és finom vacsorákat látunk. Senki nem rak fel képet a veszekedésekről vagy az odaégett rántottáról. Mit éreznénk, ha valaki életünk ezen pillanatait híresztelné éppen azoknak, akik előtt jó színben szeretnénk feltűnni? A tökéletes család illúziójának legfőbb ellensége éppen a gyermek, hiszen ő még nem látja át a felnőttek komplex titokhálózatát. És amiről a gyermekek félnek beszélni, azt elmondja a Vándorkutya.

Pataki Anett

Fotók: Dömölky Dániel

A bejegyzés trackback címe:

https://szintezisonline.blog.hu/api/trackback/id/tr6814339727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess minket Facebook-on is!

Címkék

Alföldi Róbert (2) Ascher Tamás (2) Átrium (2) Bánfalvi Eszter (1) Bányai Kelemen Barna (1) blog (13) Bodó Viktor (1) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Csákányi Eszter (2) Czajlik József (2) Danis Lídia (1) Dollár Papa Gyermekei (1) Elek Ferenc (1) Esterházy Péter (1) Fekete Ernő (2) FÉM (1) FÉM Színház (1) Fesztiválzenekar (1) Fodor Tamás (1) Forte (1) Für Anikó (1) Hegedűs a háztetőn (1) Hegymegi Máté (1) Herczog Noémi (1) Hevér Gábor (1) Homonnai Katalin (1) interjú (12) Jászai Mari Színház (1) k2 (1) Kárpáti Péter (1) Katona József Színház (5) klasszik (25) konfliktuskezelés (1) Kricsfalusi Beatrix (2) kritika (42) Kurta Niké (1) Lovas Dániel (1) Mácsai Pál (1) Makranczi Zalán (1) Maladype (1) Mészáros Blanka (1) Molnár Piroska (1) Mozsár Műhely (1) Mucsi Zoltán (1) müpa (2) Művészetek Palotája (5) MU Színház (1) My Land (1) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (1) Nemzeti Színház (1) Nyakó Júlia (1) Olasz Renátó (2) opera (4) Örkény Színház (2) Orlai Produkciós Iroda (2) Pallagi Melitta (1) PanoDráma (1) Polgár Csaba (1) Radnóti Színház (1) Recirquel (1) Rózsavölgyi Szalon (1) Rujder Vivien (1) Sipos György (1) Spilák Lajos (1) Stereo Akt (2) Stohl András (1) Stúdió K (6) szabadegyetem (2) Szamosi Zsófia (1) színház (1) Szkéné (4) Szkéné Színház (3) tánc (1) Tenki Réka (1) Trafó (1) Trokán Nóra (1) Tünet Együttes (1) Udvaros Dorottya (2) újcirkusz (1) Urbán András (2) Vígszínház (2) Weöres Sándor Színház (1) Woyzeck (1) Ziggurat Project (2) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása