Színtézis

független színházi portál

Más/világ

Megszólal egy teljesen elfeledett világ. Ez volt az első – zenei – benyomásom Fischer Iván Orfeo rendezésével kapcsolatban. Mi is volt azonban nekem ez a két előadás? Pozitív csalódás, felfedezés, egy teljesen új zenei környezet.

Féltem az Orfeotól. Nem a történet, és nem is a Fischer által komponált, az eredeti történet szerinti befejezés rémített meg. Pusztán a szerző, Monteverdi, és a darab bemutatásának dátuma, 1607. Ezek mellett meg ott volt az érdeklődés is bennem, mivel a Figaro kivételével az összes itthon bemutatott Fischer-rendezést láttam; evidens volt, hogy meg fogom nézni. Arra az egyetlen dologra nem számítottam, hogy mindkét előadáson ott leszek.

bfz_orfeo_horvathjudit_print-1.jpg

Mielőtt azonban komolyan belekezdenénk, engedje meg a kedves olvasó, hogy tisztázzam magam, miért is viseltettem fenntartásokkal a darab iránt. Igaz szeretem a régizenét és a barokkot is, nem rémít meg egy-egy (férfi)szopránra komponált aria bravura és a furábbnál furább hangszerek sem, ahogyan a continuo állandó kopogása sem kerget az őrületbe, az Orfeo zenei anyaga egyszerűen más. Még erőteljesen érződik benne az őt megelőző század zenei hagyománya, a polifonikus szerkezetek, a motetta-szerű éneklés és az egyházzenei beütés. Nem tudtam hova tenni, a felvételek meg végképp nem segítettek, csak még jobban elijesztettek.

Az ellenérzéseim a premier napján, rögtön a toccata első ütemeinél szálltak el. Fischer interpretációjában ez, az amúgy kimondottan súlyos és kiforrt zene, egyszerűen légiesen szólalt meg. Nyomokban sem éreztette a komor, induló-szerű karaktert, inkább a vidám dallamossága tűnt fel a zenének, ahogyan a doboktól, csörgőktől és furulyáktól eljutottunk a vonósokig, lantokig és a natúr harsonákig. Ugyan így nem volt elnehezítő érzés a prológust bevezető zenét sem hallgatni. Szinte magától értetődő természetességgel következett a „nyitányból”. Ahogyan aztán haladt előre a darab, egyre fokozatosabban éreztem rá ennek a történelminél is történelmibb zenének a szépségére. Érdekes volt megfigyelni, hogy mennyire magával ragadó volt az egésznek a jóval lazább, természetes folyása, amivel kiszakított a hangversenyteremben is néha érezhető napi rohanásból.

bfz_orfeo_horvathjudit_print-2.jpg

Maradjunk még a hallható érdekességeknél, részleteknél, mivel nekem, mint „új fülnek” bővelkedett a darab ilyenekben. Az Orfeót az operák közé soroljuk, ami egy modern kategória. Igaz ez a világ első operája, amihez illik igazodni, mégsem használnám ezt a kifejezést az előadás ismertetésekor, mivel számomra az, hogy opera, egyáltalán nem tükrözi azt, amit láttam, hallottam. Tehát az eredeti megnevezés szerint: favola in musica, tehát mese zenében. Miért is emeltem ki már-már szőrszálhasogatóan ezt a különbséget? Azért mert ez az apró különbség határozza meg az énekes szerepek karakterét. Ne várjunk hatalmas áriákat, nagy jeleneteket, szépen elváló recitativokat, kórusokat. Az egész darab olyan, mint ha a legszebb reneszánsz vokális hagyományt ötvöztük volna az opera finom líraiságával, kecsességével. Amit pedig ez indikál: történetmesélést énekelve.

Ha pedig már itt tartunk, akkor meg kell említsem, hogy Fischer idén is összehozta a szupercsapatot: Baráth Emőke (Eurüdiké / a Zene), Núria Rial (Nimfa, Prosperina, Bacchánsnő) vagy Valerio Contaldo (Orpheusz). Az általam kiemelt művészeken kívül – a műsorfüzetet elolvasva és a színpadon látottakat összevetve – egy dolog érezhető: ahogyan Fischer legutóbbi rendezésében, a Falstaffban az olasz nyelv használatán. ismeretén volt a hangsúly a szereplőválogatáskor a kifogástalan énektudás mellet, úgy most a barokk repertoár ismerete játszott fontos szerepet.

Rendezés, díszlet, koreográfiák tekintetében is a megszokott igényességet kaptuk, azonban itt elmaradtak a különleges megoldások. A díszlet „klasszikusabb” nem is lehetett volna. Zöld mező dús fűvel, vetített lankák a háttérben keveredve a vicenzai Teatro Olimpico évszázadok díszletével (kedves utalás arra, hogy valójában hova is készült ez a rendezés). Egyedül az alvilági jeleneteket mondanám rendhagyónak, bár a különösen szép és a tökéletes hangulat jobban passzolnak a Styx folyó tükröződéséhez – amiben visszafele menet Orpheusz megpillantotta Eurüdikét. A koreográfiák és a jelenetek megkomponáltsága is belesimult a letisztult, egyszerű koncepcióba. Sigrid T’Hooft finom gesztikája látványossá, de nem kirívóvá tette a szereplők jelenlétét.

Mindezek után a nagy kérdése az egész előadásnak: milyen is volt Fischer befejezése? Korábbi zeneszerzői munkásságát ismerve – pl. A vörös tehén című operája – Fischer zenéje lendületes, jól befogadható, klasszikus vonalvezetésű, de mégis modern, ötletes. Az Orfeo befejezésénél azonban ne várjunk hatalmas különbséget. A befejezés zenéje abszolút az eredeti zenei anyaghoz lett hozzásimítva, szinte észre sem venni, hogy mikortól is halljuk Fischer zenéjét. Talán egyetlen olyan momentum van, amikor kitűnik, hogy a vége nem négyszáz éve íródott: pár ütemen keresztül a harsonák egészen romantikus hangzást vesznek fel. Ötletességből – igaz csak egy apróság – azonban kaptunk egy leheletnyit: a darabot a toccata témája zárja, ahogyan finoman felhangzik, utoljára az egyik furulyán.

bfz_orfeo_horvathjudit_print-6.jpg

A premier és a második előadás is sikeres volt, a közönség láthatóan szerette a rendezést és külön érdekes volt látnom, hogy mennyire felszabadultan távozott mindenki az előadás végén. Külön kiemelném a zenei interpretáció könnyedségét, szellősségét és a rendezés gördülékenységét. Abszolút közönségbarát előadások voltak. Mentesek mindennemű túlgondoltságtól és felesleges feltűnősködéstől. Az esték a színpad és a zene tökéletes egységéről szóltak.

És akár 1607-ben is lehettünk volna, amikor a közönség ovációja közepette ismét felcsendült a toccata…

 

Békési Botond

Fotók: Horváth Judit

A bejegyzés trackback címe:

https://szintezisonline.blog.hu/api/trackback/id/tr7915161664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess minket Facebook-on is!

Címkék

Alföldi Róbert (2) Ascher Tamás (2) Átrium (2) Bánfalvi Eszter (1) Bányai Kelemen Barna (1) blog (13) Bodó Viktor (1) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Csákányi Eszter (2) Czajlik József (2) Danis Lídia (1) Dollár Papa Gyermekei (1) Elek Ferenc (1) Esterházy Péter (1) Fekete Ernő (2) FÉM (1) FÉM Színház (1) Fesztiválzenekar (1) Fodor Tamás (1) Forte (1) Für Anikó (1) Hegedűs a háztetőn (1) Hegymegi Máté (1) Herczog Noémi (1) Hevér Gábor (1) Homonnai Katalin (1) interjú (12) Jászai Mari Színház (1) k2 (1) Kárpáti Péter (1) Katona József Színház (5) klasszik (25) konfliktuskezelés (1) Kricsfalusi Beatrix (2) kritika (42) Kurta Niké (1) Lovas Dániel (1) Mácsai Pál (1) Makranczi Zalán (1) Maladype (1) Mészáros Blanka (1) Molnár Piroska (1) Mozsár Műhely (1) Mucsi Zoltán (1) müpa (2) Művészetek Palotája (5) MU Színház (1) My Land (1) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (1) Nemzeti Színház (1) Nyakó Júlia (1) Olasz Renátó (2) opera (4) Örkény Színház (2) Orlai Produkciós Iroda (2) Pallagi Melitta (1) PanoDráma (1) Polgár Csaba (1) Radnóti Színház (1) Recirquel (1) Rózsavölgyi Szalon (1) Rujder Vivien (1) Sipos György (1) Spilák Lajos (1) Stereo Akt (2) Stohl András (1) Stúdió K (6) szabadegyetem (2) Szamosi Zsófia (1) színház (1) Szkéné (4) Szkéné Színház (3) tánc (1) Tenki Réka (1) Trafó (1) Trokán Nóra (1) Tünet Együttes (1) Udvaros Dorottya (2) újcirkusz (1) Urbán András (2) Vígszínház (2) Weöres Sándor Színház (1) Woyzeck (1) Ziggurat Project (2) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása