Színtézis

független színházi portál

Nem biztonságos!

A Munkavégzés során nem biztonságos egy 2012-ben – Lucy Kirkwood tollából – született modern dráma, amely nemcsak Magyarországon, hanem Angliában is nagy sikert aratott. Ez a mű ugyanis azon kevés alkotás közé tartozik, amely már önmagában is külön értéket képvisel, és amely értéket csak tovább növeli Máté Gábor kiváló rendezése, illetve a nagyszerű színészi játék. De nézzük meg pontosan, hogy valójában mennyire biztonságos, vagy éppen veszélyes a mű, és mindaz, amit közvetíthet számunkra.

Az előadás cselekménye gyakorlatilag pár szóban összefoglalható: Sam (Dér Zsolt) – a Doghouse pornómagazin egyik dolgozója – egy kellemetlen ügy következtében elveszíti munkáját. Azonban a darab messze nem írható le pusztán ezzel a mondattal, hiszen a nézők csak számos hihetetlenül élmény- és ingergazdag jelenet után állhatnak fel a székekből. Az előadás ugyanis kérdez. Semmit sem állít, semmit sem javasol, csak megjelenít, ábrázol és ezáltal kérdez.

A műnek már a címe is markánsan utal arra, hogy tabutémát boncolgat, hiszen A munkavégzés során nem biztonságos megjelölés (vagyis angolul a Not safe for work/NSFW) az internet világában olyan tartalmak jelölésére használatos, amelyek letöltése munkahelyen nem ajánlott, mivel valószínűleg pornót, vagy soft-pornót tartalmazhat. Tehát a cím már olyan allúziókat hoz játékba, amelyek alapján a befogadó joggal feltételezheti, hogy szokatlan előadással áll szemben. Egy másik értelmezés szerint azonban a cím a munka világára, és az ott megjelenő biztonságos és legitim, illetve veszélyes és illegitim viselkedésformákra (is) utal. E két értelmezés már alapvetően kijelöli azt a témát, amelyet az előadás megjelenít a színpadon: vagyis a szexualitást, a médiát, a munkavállalást és mindezek kapcsolatát. 

Az előadás, a rendezés és a színészek karakterértelmezése külön érzelemgazdaggá és tartalmassá tette a darabot. Rupert szerepéhez kiválóan nyúlt Tasnádi Bence, aki amellett, hogy végig megnevettete a nézőket, kiválóan jelenítette meg az elvtelen és mindig behódoló munkást, akinek egyetlen célja a saját jólléte. Miranda szerepében Pelsőczy Réka a karrierista nő archetípusát mutatja be számunkra, amíg Rujder Vivien Charlotte-ot alakítva a profi, de hűvös női dolgozót testesíti meg. Kocsis Gergely (mint Aidan) és Takátsy Péter (mint Mr. Bradshaw) tökéletesen viszik színre a kétszínűség és a kapzsiság párharcát, amely a cselekmény ennyik fő mozgatórugójává válik. Dér Zsolt Sam szerepében pedig játékával azt értékelteti a befogadókban, hogy az előadás nem pusztán egy egyszerű társadalomkritika, hanem azzal egyidejűleg egy beavatásdráma is. E beavatás során a még tiszta Sam ismeri meg a munka világát, sőt tulajdonképpen magát a világot. Máté Gábor rendezése pedig csak ráerősít erre az érzésre. A darab tagolása, és hangsúlyainak elrendezése révén egy kirajzolódik Sam beavatástörténete, Rupert életfilozófiája, Charlotte értékrendszerváltozása, a női nem férfi és női megítélése és az újságírói tevékenység minden nehézsége. 

A színpad egészen különleges helyzete már önmagában is izgalmassá tenné az előadást. A téglalap alakú színpad a nézőtér közepén helyezkedik el, a székek pedig a téglalap két hosszanti oldalán találhatóak. Ennek az a következménye, hogy a színpadnak tulajdonképpen nincs elő- és hátsótere, vagyis a színpad egy egyszerű nyitott térré változik, amelyben a színészek teljesen szabadon mozoghatnak anélkül, hogy kötnék őket a klasszikus színpadelrendezés szabályai. Ettől a színészek mozgása sokkal természetesebb és életszerűbb lesz, elveszítve a sok színházban megfigyelhető teatralitást.

És hogy veszélyes-e számunkra ez az előadás? Igen! De csak akkor, ha nem nézzük meg, és nem hallgatjuk meg a mondandóját. Ha ugyanis szembenézünk azzal, amire ösztönöz minket, nem lehet baj. Viszont vigyázat: munkavégzés során nem biztonságos! 

Boross Krisztina
Fotók: Dömölky Dániel

A bejegyzés trackback címe:

https://szintezisonline.blog.hu/api/trackback/id/tr1414176667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kövess minket Facebook-on is!

Címkék

Alföldi Róbert (2) Ascher Tamás (2) Átrium (2) Bánfalvi Eszter (1) Bányai Kelemen Barna (1) blog (13) Bodó Viktor (1) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Csákányi Eszter (2) Czajlik József (2) Danis Lídia (1) Dollár Papa Gyermekei (1) Elek Ferenc (1) Esterházy Péter (1) Fekete Ernő (2) FÉM (1) FÉM Színház (1) Fesztiválzenekar (1) Fodor Tamás (1) Forte (1) Für Anikó (1) Hegedűs a háztetőn (1) Hegymegi Máté (1) Herczog Noémi (1) Hevér Gábor (1) Homonnai Katalin (1) interjú (12) Jászai Mari Színház (1) k2 (1) Kárpáti Péter (1) Katona József Színház (5) klasszik (25) konfliktuskezelés (1) Kricsfalusi Beatrix (2) kritika (42) Kurta Niké (1) Lovas Dániel (1) Mácsai Pál (1) Makranczi Zalán (1) Maladype (1) Mészáros Blanka (1) Molnár Piroska (1) Mozsár Műhely (1) Mucsi Zoltán (1) müpa (2) Művészetek Palotája (5) MU Színház (1) My Land (1) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (1) Nemzeti Színház (1) Nyakó Júlia (1) Olasz Renátó (2) opera (4) Örkény Színház (2) Orlai Produkciós Iroda (2) Pallagi Melitta (1) PanoDráma (1) Polgár Csaba (1) Radnóti Színház (1) Recirquel (1) Rózsavölgyi Szalon (1) Rujder Vivien (1) Sipos György (1) Spilák Lajos (1) Stereo Akt (2) Stohl András (1) Stúdió K (6) szabadegyetem (2) Szamosi Zsófia (1) színház (1) Szkéné (4) Szkéné Színház (3) tánc (1) Tenki Réka (1) Trafó (1) Trokán Nóra (1) Tünet Együttes (1) Udvaros Dorottya (2) újcirkusz (1) Urbán András (2) Vígszínház (2) Weöres Sándor Színház (1) Woyzeck (1) Ziggurat Project (2) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása